Sok z kiszonej kapusty – naturalny probiotyk

Sok z kiszonej kapusty – naturalny probiotyk

W okresie jesienno-zimowym, jak i wiosennym warto zadbać o swoją odporność. Organizmowi należy przede wszystkim dostarczyć odpowiednią ilość witaminy C, która ma zbawienny wpływ na układ odpornościowy. Jednak zanim skierujesz swoje kroki w stronę apteki, przyjrzyj się temu co znajduje się w Twoim domu. Remedium może znajdować się bliżej niż myślisz.

Źródło witamin

Witaminę C znaleźć można między innymi w owocach, ale też w naci pietruszki, czy papryce. Warto przejrzeć słoiki z domowymi przetworami, a zwłaszcza z kiszonkami. W czasie, gdy nie mamy dostępu do świeżych i sezonowych warzyw i owoców, to prawdziwa skarbnica witamin i wartości odżywczych. Stężenie witaminy C w produktach kiszonych jest większe niż w świeżych!

Do najpopularniejszych i najbardziej lubianych kiszonek należą kiszone ogórki i kapusta. Co ciekawe, ich spożywanie wpływa korzystnie nie tylko na naszą odporność, ale i na prawidłową florę bakteryjną jelit – zmniejszają rozwój bakterii gnilnych i chorobotwórczych.

Proces fermentacji zachodzący w trakcie kiszenia powoduje zmniejszenie ilości cukru, a tym samym kaloryczności produktu. Nie ma więc obawy przed zwiększeniem wagi. Kiszonkami można zajadać się do woli, choć wysoka zawartość błonnika powoduje, że tego rodzaju przetwory szybko wzbudzają w organizmie uczucie sytości.

Probiotyk z domowej spiżarni

Chcąc odpowiednio zadbać o kondycję organizmu do swojej diety warto wprowadzić probiotyki, a więc kultury bakterii (najczęściej kwasu mlekowego), które zadbają o mikroflorę jelit i układu pokarmowego. Zamiast jednak wydawać pieniądze na kolejny lek, warto znaleźć naturalną, równie skuteczną alternatywę. Proces kiszenia, jest nie tylko jedną ze starszych metod konserwacji żywności, ale także prostym sposobem na stworzenie własnego probiotyku.

Oprócz tradycyjnych kiszonych ogórków, warto na nowo odkryć kiszoną kapustę. Do jej produkcji potrzebujesz jedynie:

  • białej kapusty
  • soli
  • kminku lub kopru

Jeśli nie masz czasu na przygotowanie swojej z łatwością kupisz ją w lokalnym warzywniaku. Kiszona kapusta to źródło nie tylko witaminy C, ale również witaminy z grupy B, witamin A i E. Dostarcza organizmowi żelazo, potas i magnez.

Podczas kiszenia, po około 2-3 dniach, wytrąca się równie pyszny i zdrowy sok z kiszonej kapusty. Zawiera całą gamę odżywczych wartości, które poprawią apetyt, wpłyną korzystnie na trawienie i zapobiegą zaparciom. Pół szklanki soku spożywaj raz dziennie przed posiłkiem, aby prawidłowo zadbać o florę bakteryjną w swoim organizmie. Bez problemu możesz kupić go także w sklepie warzywno-owocowym lub ze zdrową żywnością.

Dbanie o zdrowy organizm jest prostsze niż myślisz!

Food obraz autorstwa timolina - www.freepik.com